dinsdag 26 mei 2009

Even een korte update...

Zittend met het zicht op één van IJslands mooiste gletsjers vanuit ons hotel, even een kleine update van wat we de afgelopen dagen hier allemaal uitgespookt hebben in dit godvergeten landje...
Gisteren stond onze dag in het teken van water en alles daarop en daarrond... Begonnen met een kort maar krachtig bezoekje aan de machtige Godafoss-waterval, waarna direct door naar Husavik (spreek uit : hoesaviek), the whale watch capital van IJsland... Het weer was verdorie koud, en het weer twijfelde nog tussen zon en regen, maar om 9h45 stapten we aan boord van de Faldur, die ons van dichtbij zou kennis laten maken met onze vriendjes, de whales... Dirk had de avond voordien in Akureyri al eens een stukje walvis genomen voor t diner, en ik moet toegeven, het viel niet tegen... Beetje donkerrood wildachtig vlees, lekker klaargemaakt met een soort cranberry-saus, dus dat viel niet tegen voor het avondeten...
Onze walvissen dus, want daar deden we het toch voor... Het eerste uur was het eigenlijk gewoon afzien op de boot,... Koud, nat bij tijd en wijle en niet echt boeiend wegens een totaal gebrek aan wildlife, zelfs de papegaaiduikers hadden het koud en stuurden hun kat, dus... dan weet je het wel ! Ook de schipper had er denk ik een beetje genoeg van en na wat rondbellen vertrokken we ineens gezwind richting een niet nader genoemd eiland, alwaar menig walvisje werd gesignaleerd ! En inderdeed, daar hebben we van ZEER dichtbij kennis kunnen maken (hernieuwd) met mister Whale... Twee vriendjes erg dicht bij de boot, en terwijl Dirkie enkele schitterende filmpjes maakte, heb ikzelf geprobeerd ze zo goed mogelijk vast te leggen op de lens... Genieten ! 's Middags na een winderig lunchke hoog op een klif snel doorgereden naar Asbyrgi, een soort van hoefijzervormige bergformatie met daartussen een prachtige wandeling naar een meer met vogels... Moe, maar voldaan kwamen we in de vroege avond in ons hotel aan...
We hebben ondertussen het westen achter ons gelaten en bevinden ons nu in Noord-IJsland, meer bepaald in Myvatn, aan het grote muggenmeer alwaar we vandaag een heleboel gewandeld hebben... tussen verschillende lavavelden, een grote explosiekrater van 312m hoog beklommen (en zij die mij een beetje kennen, weten altijd hoe zeer ik hiervan geniet onderweg naar boven, NIET dus, en Dirkie heeft het dan ook weer mogen ontgelden tegen dat zijn berggeit boven was...), een grote wandeling rond het meer waarbij we écht wegliepen bij de muggen... Om een lang verhaal kort te maken, weer stukken van mensen van onze schoenzolen gelopen, máár het was het wel waard, dat moet ik toegeven... Prachtige geothermische hoogstandjes gezien, fotootjes volgen en te bekijken in ons foto-album dat ik geslaagd ben te creëren bij de links...
Ik ga er nu vandoor, Dirkie is vast en zeker uitgedouched...
Fleur

Ton zei

Prachtige foto's, van een vakantie die nu al interessanter leest dan (tenminste door mij) tevoren verwacht. Het verhaal leest als erg spannend. Heerlijk om zo op de hoogte te worden gehouden.

Fleur & Dirk zei

@ Ton
Leuk dat je er zo van geniet, wij wensen jou een leuk verblijf toe in Engeland !
Blijf ons volgen, we zijn al bijna halfweg !
Dikke kus ! Fleur en Dirk

Anoniem zei

mooie fotos
zo te zien
een mooie vakantie
het koude weer moet je er
maar bij nemen

Roos zei

Machtig. Wat een spectaculaire foto's. Fleur aka the geisha-girl ;-). Geniet ervan, tot binnenkort. Kus, Ellen

Anoniem zei

Hello kids,

Wat een mooie foto's!! Ze geven goed weer hoe koud het kan zijn, en hoe overweldigend de natuur.
Ik denk dat je zo een vakantie niet snel zal vergeten.... en het land heet natuurlijk niet voor niets Ijsland!!! Jullie, gezichten
verraden de temeperatuur.

Zoals gezegd, mij zou het benieuwd
maken.

Hier in Belgie en Nederland begint de verkiezingskoorts toe te slaan.
Op tv, radoi, en langs de wegen kijken ons de lijsttrekkers weer aan.
Pinksteren wordt een warm weekend.

Wij gaan aan de poets in Deinze.
Even relaxen, en daarna het werk.

Eerst nog morgen veel uurtjes aan het werk. De nasleep van de inbraak moet nog opgeruimd en getaxeerd worden, en de zonnebrillen wachten niet op een koper.

Ook Harry werkt momenteel met onderbezetting, dus een verlengd weekend is zeker welkom.

Alles verder kits hier.

Geniet nog maar een paar dagen van de natuur en het moois, wat je tegenkomt.

Lieve groeten voor jullie van