vrijdag 15 februari 2008

Leading the Next Generation...

"People are very open minded about new things.
As long as they are exactly like the old ones"
(Charles Kettering,uitvinder)

Gisteren het ultieme Valentijnsgeschenk gekregen van mijn lieftallige werkgever... Samen met nog 799 andere leidinggevenden werden wij uitgenodigd op een dagje seminarie met bovenstaande, veelbelovende werktitel... Het was dan ook niet zonder verwachtingen dat ik de congreszaal binnenwandelde om in één woord te zeggen, als "herboren" een paar uur later de zaal te verlaten... Ik zie sommigen denken: Herboren ? Fleur ? Maar ik kan u bevestigen...Ja, ja, ik heb het licht gezien... een fel hemellicht aan het einde van de digitale snelweg... Dit om maar te zeggen: samen met mijn collega's heb ik het plezier gehad om kennis te maken met Peter Hinssen, een man met het hart op de tong, een (zichzelf zo noemende) échte selfmade IT-nerd die zich al verschillende jaren begeeft op het vlak van bedrijfspresentaties rond het onderwerp "A world of Change"... Voor mensen die dagelijks met deze materie om gaan vertelt hij waarschijnlijk niets nieuws. Toch is het mooi om de belangrijkste veranderingen van deze waanzinnige tijd zo plezierig opgediend te krijgen.
Een paar belangrijke highlights uit het verhaal van Hinssen:
Er is in de afgelopen 10 jaar enorm veel veranderd op het gebied van digitale ontwikkelingen. We staan nu aan de vooravond van nog veel snellere en ingrijpender veranderingen. Capaciteit en snelheid spelen hier een grote rol in. De bekende Wet van Moore en Wet van Parkinson (what's in a name?) gelden hier. We hebben het tegenwoordig over terrabytes en petabytes ipv de vroegere mega- en gigabytes. Misschien een open deur, maar toch... In het verhaal van Hinssen komt verder de Long Tail voorbij (het is niet het voorzien van diensten voor de grote massa mensen waarmee je het verschil maakt (de hoofdmoot), maar het succes van je organisatie wordt eveneens bepaald en -in niet geringe mate- door het verlenen/ontwikkelen van oplossingen "op maat' voor de long tail-cliënten, die niet in de hoofdmoot passen én die wel een specifieke behoefte hebben die misschien niet binnen het standaard-produktgamma past) en veel uitleg rond de evolutie van Web 2.0. en de weerzinwekkende opkomst van de zgn. webcommunities: daar waar paps en mams vroeger quasi blind voortgingen op het advies van Test Aankoop voor de aankoop van hun wasmachine, voeren ook zij zelfs tegenwoordig een ware kruistocht op internet op zoek naar de échte ervaringsdeskundigen, terug te vinden op webcommunities zoals http://www.kieskeurig.nl/: Waarom vertrouwen op een test van één wasmachine van het desbetreffende merk daar waar diezelfde machine een beoordeling krijgt van zeker 100 andere "echte" gebruikers ?
Verder zijn websites zelf niet langer belangrijk (deze zijn evidentie zelf) maar wel webservices: de vraag is niet zozeer OF je bedrijf een website heeft, maar wél wat de klant met je website kan doen...
Peter staat uitgebreid stil bij het begrippen 'digital native' en 'digital immigrant'. Iedereen boven de 19 is een digital immigrant. De echte digital natives hebben de oude technologie niet meer meegemaakt. Die hebben het niet over een digitale camera maar over een camera. Digitaal is hun dagelijkse leefomgeving. Wil je als organisatie in de toekomst succesvol kunnen opereren dan zal je je moeten kunnen verplaatsen in de denk- en leefwereld van de digital natives.
Op het eind van zijn presentatie staat de manager Peter Hinssen nog even stil bij de koppeling van dit alles én de rol die de manager hierbij kan spelen: openstaan voor verandering is géén optie, maar een must en naar analogie met het boek met dezelfde titel : "Why should anyone be led by you ?" moeten we onszelf deze vraag dag in, dag uit durven stellen... Clever people don't want to be led, they want to be inspired... Ik durf stellen dat mijnheer Hinssen mij ten zeerste heeft geïnspireerd gisteren !

1 opmerking:

Anoniem zei

Zo, zo, het licht gezien. Wel zelfstandig en kritisch blijven denken, dame ... Ongehoord gaat zo'n verhaal, zelfs als het zinnig lijkt te zijn, uit van een ongestoord ideaalbeeld, waar grenzenloze ruimte zou zijn om de door de spreker gepropageerde idealen toe te passen. Maar Dexia heeft enkele andere primaire doelstellingen, en wemelt bovendien van de collega's, bazen, concurrenten in de rat race, die het licht niet gezien hebben en zich er maar al te graag tegen afzetten. De idealen van deze ziener, goed als ze mogen zijn, gaan je pas verrijken wanneer je ze zo verinnerlijkt hebt, dat ze je onbewuste gedrag op een hoger niveau hebben gebracht - het beroemde niveau "onbewust vaardig". Daar te komen is niet eenvoudig, en vraagt om veel tact en uithoudingsvermogen.

Met verontschuldiging voor dit kleine college bedrijfswetenschap, op de ervaring van alledag en een zeker analytisch vermogen gebaseerd. Voetjes op de grond houden, dus, eruit pikken wat realistisch kan worden omgezet, en het integreren in je onbewuste gedrag - dan heb je er het meeste aan!

Zo heb ik eens NLP geleerd (opzoeken maar!), lang voordat het door Emiel Ratelband in het idiote werd getrokken ...

Liefs, Ton