dinsdag 13 december 2011

One, two... Tempeltime !!!

Zij die ons goed kennen, zullen wellicht verbaasd zijn te horen dat we de afgelopen twee dagen geen early start gemaakt hebben, maar veeleer een late breakfast genomen hebben om daarna rond een uur of tien de stad verder onveilig te gaan maken... Met all means of transportation, letterlijk en figuurlijk... Geen vervoersmiddel is ons nog vreemd : taxi, tuk tuk, longtailboot of expressboot,... We nemen ze allemaal even vlot en zijn ondertussen opnieuw een kei geworden in het onderhandelen over de prijs, daar waar mogelijk.

Na een vooral wandelende start op zondag, ontdekten we al snel dat we met zo'n kleine tuk tuk voor twee keer geen geld ons megaveel sneller verplaatsten naar de place to be... dus maandag first thing met de tuk tuk richting Grand Palace en Wat Po. Daar waar in de eerste de Emerald Boeddha doorgaat als dé sterattractie, is ons vooral de grootsheid en hoeveelheid van tempels, ridders, bling bling in de felle zon en pracht en praal van de verschillende tempels bijgebleven op het terrein. Het is écht een enorm wandelmonument, veel gezien en precies wel honderd keer onze schoenen uitgedaan om alweer een tempel met boeddha te betreden. Maar het loonde de moeite, elke keer weer iets anders te zien...

Wat Po konden we dan ook pas in de vroege namiddag met een bezoekje vereren en ook daar lachte een maar liefst 56m lange liggende boeddha ons tegemoet met zijn enorme parelmoeren voeten ! Schitterend, letterlijk en figuurlijk ! Daarna de overzetboot over de Chaya Praya rivier genomen naar Wat Arun, zijnde de Tempel van de Dageraad, die stond te blinken in de avondzon ! Mooimooimooi... en spiritueel zijn ze hier écht wel !

Ondertussen hadden we de smaak van de boot te pakken en besloten deze ook terug te nemen naar ons hotel, lekker tussen de locals en monniken met een aangenaam briesje zonder de hectiek van het moordende verkeer naar huis... en dit voor de luttele prijs van 15THB, oftewel 1,25 hele euros per persoon. Leukleuk...

Bij aankomst ging de zon al onder, en besloten we romantisch bij kaarslicht een terrasje te nemen direct aan de rivier. Met een aperitiefje van Spring Rolls en Spicy Chicken Wings even de lokale biertjes testen waarna Dirk zich laat verwennen met een Red Chicken Curry en ondergetekende gaat voor een grilled seabrass... Smullen !

Vandaag hebben we vanmorgen opnieuw de boot genomen naar Chinatown om daar in Wat Trimitr de 5,5 ton wegende Gouden Boeddha te gaan bekijken en de geuren en kleuren van Chinatown en de Indische Pahurat Market op te snuiven... Genot tot laat in de middag, waarna we een longtailboot gecharterd hebben voor een uurtje rondvaren in de klongs. Hieraan wonen de échte Thai en hier konden we ook duidelijk de verwoestende kracht van het water zien... De huisjes waren nog duidelijk aan het opdrogen, er moet heel wat van de houten constructietjes herbouwd worden. Van een klein bootje kochten we wat brood om later de ENORME vissen te voeren... In de avondzon daarna terug naar ons hotel op zoek naar iets lekkers om te eten. We hebben ons deze avond laten leiden door de Rough Guide, maar niet geheel tot onzer tevredenheid. Voor een luttel bedrag ook luttel gegeten... Gelukkig waren de drankjes lekker en het eten zelf ook... al had het wel net iets meer mogen zijn ! Zien of we morgen beter kunnen doen...

Samenvattend : lekker weer, warm, maar net niet té, aangename stad met mooie cultuur. Het enige wat ons op dit moment een beetje stoort is de "spontane" gesprekken die de Thai met je aanknopen, waarvan je helaas nooit weet of ze écht gemeend zijn dan wel een commercieel gesprekje om één of ander aan te prijzen... Als we gewild hadden, hadden we al in 100 tailor shops gezeten... Allemaal héél aantrekkelijk, maar niet waarvoor wij naar hier gekomen zijn... Het is zoeken naar het evenwicht van beleefd blijven tijdens het gesprek, maar toch kordaat afwijzen als het de verkeerde kant op lijkt te gaan... maar ze zijn wel allemaal bijzonder vriendelijk bij het vragen naar de weg, dus... No Worries ! Sawadee Ka van ons hier in Bangkok ! Fleur en Dirk

Ton zei

Wat een leuk verhaal! Het is, zoals je het beschrijft, toch een beetje of ik er zelf bij ben. Daardoor laat je ons met een heerlijk entertainmentgehalte meegenieten..

Die gesprekjes zijn idd hoofdzakelijk commercieel, om je mee te tronen naar "hun" winkel of atelier. Als je alleen was kwamen daar ook nog de pogingen bij om je een huis van plezier in te krijgen, dan wel om als je bruid of bruidegom mee naar het westen te mogen.

Heel veel plezier toegewenst voor de komende dagen! Hier regent en stormt het tot zeker aan het weekeinde.

Dikke kus voor beiden, Ton

Anoniem zei

Leuk, leuk, ik lijk het weer helemaal opnieuw te beleven...en die tailorshop en juwelierszaken hebben wij toch wel eens bezocht, uiteindelijk toch ook de moeite waard hoor, vooral als je van Saphire houdt……Nog heel veel plezier!
Toedeloe!

Hallo kleine bhoeda,s,
Wat een leuk verhaal. Wij zouden denken dat jullie nog nooit zo enthousiast waren. Het moet ruimschoots de moeite waard zijn.

We gaan dadelijk natuurlijk de fotoos bekijken, en een beetje met jullie meegenieten in een zeer regenachtig weertje. Zoals eerder al vermeld, het regent pijpestelen.

Hier in Petegem is de wijn gekocht, en de voorbereidingen in het huis duiden op de naderende Kerst.

Als jullie de Belgische kranten kunnen lezen, is jullie zeker niet de sores in Luik ontgaan.
Dat dit in Belgie mogelijk is.
Kippevel ga je ervan krijgen.

Wij hopen dat jullie ook de volgende dagen volop gaan genieten van de cultuur, het eten en de algemene sfeer daar.

Van ons in ieder geval veel reisgenot verder.